چه ارگانی متولی است؟
چند هفته پیش در یکی از روزهای پاییزی که به کوهنوردی در یکی از مناطق کوهستانی رفته بودیم در مسیر برگشت با دوستان تصمیمی گرفتیم مسیر جاده گنجنامه را پیاده طی کنیم. پیاده روی بسیار لذت بخش بود. ضمن هم صحبتی با دوستان از طبیعت زیبا و رنگارنگ عباسآباد بهره ميبردیم، البته مواردی چند هم باعث خدشهدار شدن این تجربههای زیبا در ذهنمان ميشد. ریخته شدن زباله با شیرابههای آلوده آنها در سطح مسیر، قطع تعدادی از درختان به دلایل نا معلوم، تعبیه کردن باغچههایی برای کاشت گل و درختان که متاسفانه خالی از گل و درخت بود و بعضی از باغچهها با تغییر کاربری به سطل آشغال تبدیل شده بودند انباشته شدن انواع زبالههای خشک و تر که مسیر عبور آبها است. به نصفه مسیر که رسیدیم چند سطل زباله دیده شد که آنها هم با گنجایش خیلی کم اصلا برای حجم زباله های شهروندان و مسافران کافی نبود. طوری که اکثر آنها سر ریز شده بود. آنجا این سوال به ذهنم آمد که نصب سطلهای زباله و تابلویهای هشداردهنده و دعوتکننده به پاکیزگی و پیامهای آموزشی مسئولیت چه ارگانی است؟ وقتی که در مسیرهایی مانند جاده پیست اسکی تاریک دره گنجنامه استخر عباسآباد حیدره هیچ سطل زبالهای نیست و اگر هم باشد تخلیه آنها روزانه انجام نميشود، آیا باید این وظیفه را از شهرداری انتظار داشته باشیم یا مدیریت منابع طبیعی یا اداره محیط زیست جنگلها و مراتع ......کجا؟ کدام ارگان یا اداره مسئولیت رسیدگی به این کمبودها را بر عهده دارند. چون زیربنای توسعه در هر کشوری توسعه انسانی است و با پرداختن به این مسائل رشد فکری شهروندان توسعه ميیابد.